Kattis Dockor

Alla inlägg den 16 mars 2016

Av Katti - 16 mars 2016 22:47

Det här är en tjej som stod - o fortfarande står på min önskelista. Hawaiian Superstar Barbie. Hon fanns bara att köpa i Europa och betingar högra priser, även i detta inte helt krispiga skick. En kompis hade henne och jag fick överta en, till inte så billig peng. Normalt var det alltså Steffie som gömde sig under lei och grässkjolar - eller blommiga saronger, här är det Superstar Barbie själv. Hon kom till mig så här, klädd i en gul Malibu-baddräkt. Undrar om man nånsin kommer att hitta henne i kartong. Det händer. Har jag hört. 


-

Av Katti - 16 mars 2016 22:30

Dolls of the World fick en underserie i Princess of the World till 25-årsjubileet och här har vi prinsessan av öriket omkring Hawaii. Princess of the Pacific Islands. Hon bär en havsblå klänning som kallas muu muu med öarnas egen blomma plumeria i sin lei kring halsen och håret.  


    

G8056 Princess of the Pacific Islands, 2005

Goddess ansikte 

Av Katti - 16 mars 2016 22:14

Hawaiian Barbie - än en gång. Jag har delat henne tidigare men samlar nu ihop några av dem. Jag har två av den här damen i kartong men den ena lådan har en del att önska. Dockan har varit urtagen o ska få komma ut igen så fort jag vet vilka dockor jag vill ha på display - o när o var. 


 

# 7470 Hawaiian Barbie, 1982

 

-

Steffie har lånat ansikte till de flesta Hawaiian-dockorna och den här är inget undantag. 

Hennes lilla ukulele har lossnat i boxen...

Jag är osäker på vilken version av Hawaiian det här är. Kan vara en äldre. 


I väntan på att han ska grävas fram ur gömmorna, har jag ett ansikte att visa av Hawaiian Ken. 

Han är en av två olika dockor med det här ansiktet. Den andra är en latinsk version av en stranddocka. 

Av Katti - 16 mars 2016 12:03

Den första versionen av Spanish Barbie kom ut i början av åttiotalet. Hon hade ett nytt ansikte och dockan gav det dess namn - i samlarkretsar i alla fall. Spanish Barbie är en söt tjej med lockigt svart hår och hon kommer klädd i en eldigt röd flamencoklänning med svarta spetsdetaljer. I håret sitter en nejlika. Min docka kom till mig exakt så här och just i skrivande stund vet jag inte vad hon saknar i smyckesväg. Ringen har hon och en sko är försvunnen. 


# 4031  Spanish Barbie, 1983

Dolls of the World/International

 Spain Face. Dockan som gav ansiktet dess namn. 

Saknar en sko. Den försvann nånstans mellan säljarbilderna togs av henne, tills hon kom till mig. *suck* Jag har sett bilder på henne i röda sandaletter (Open Toe heels), svarta superstarskor med spänne över vristen men även med dessa svarta ballerinaskor. 

 

Av Katti - 16 mars 2016 11:16

Spanska Barbie har haft olika skepnader genom åren. Hon har burit en eldröd flamencoklänning och varit klädd som en bondeflicka. Bland annat. I tredje utgåvan blev hon toreador, tjurfäktare. Modigt av Mattel måste jag säga. Tjurfäktning är ju inte den rumsrenaste av "sporter". Barbie är i alla fall charmig i sina svarta kläder med många, snirklande gulddetaljer och rosa strumpor. 


 

# 24670 Spanish Barbie, 1999


 -

- 

¡Hola!  

¡Adios!

 

Kat

Av Katti - 16 mars 2016 10:45

En av mina Kellyvänner i USA skickade den här dockan till mig en gång för många år sen. Hon tyckte jag skulle ha den, med mitt namn o allt :) Jag har ju sällan eller aldrig grönt hår eller läder och nitar men jag skrattade gott när hon dök upp i brevlådan. Kat har hängt med mig i alla år och även om hon inte passar in med resten av docksamlingen, skär hon sig inte helt från troll o annat konstigt. Charmig tjej! 


 

hook ups Kat 

Poseable, Clip-On Dolls. 


En del av tubens baksida har blivit solblekt, trots att dockan stått högt upp på en hylla och fritt från rent solljus. Våra ljusa sommardygn påverkar det mesta. 


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards