Kattis Dockor

Alla inlägg under september 2015

Av Katti - 13 september 2015 12:26

I kölvattnet av det stora Barbiekonventet som pågår i Madrid i helgen pratades det om svenska konventdockor och jag plockade fram mina gamla arkivbilder - scannade foton i kass kvalitet... Jag var med o skapade den här dockan. Eller snarare, jag lämnade in ett förslag till en Midnight Sun Barbie. Vinnande bidrag blev Anna-Lena Jönis dräkt med sytrådsbroderier på röd satin. Så läcker. 


Hon var en del av ett konvent i Tyskland (tack för minnesjoggen Anna-Lena!), där svenska Barbieringen var med som gästvärdar. Jag minns däremot inte hur många dockor som gjordes - antar att det står på kortet som ligger i boxen men det säger inte arkivfotona något om och dockan har jag inte i närheten. Det måste ha varit 1995, med tanke på att man använde Cut'n Style Barbie som grund och hon var ny då. 


Av Katti - 10 september 2015 23:07

Jag har lite svårt att se skillnad på Petra och Susy i förbifarten. Varför vet jag inte. De är inte så lik varann. Eller? 


Ser du vem som är vem? 

Av Katti - 4 september 2015 10:15


Väntar ännu mer - George ska hjälpa mig identifiera lite My Scene-tjejer. De flesta har jag nån form av namn på, men han är lite mer hemma på den scenen o ska verifiera att jag fått rätt namn på dem - o kanske hitta namn på de jag inte namnsatt. De har ju bytt namn under åren de fanns. Från början fanns Barbie själv i serien men hon byttes snart ut mot Kennedy. Åsså har vi Delancey. Sen är det Madison och Westley. Fast de är samma karaktär - bara från olika sidor av Atlanten. Sån't har hänt förr.  



Det finns några tjejnamn att välja på: Barbie, Nolee, Kenzie, Kennedy, Madison, Chelsea, Delancey, Nia, Jai, Lindsay. Den senaste har jag också, fast hon inte finns här. Det är Lindsey Lohan i My Scene-modell. O som du ser, finns inte Westley i listan - men jag har en Westley i kartong, Ice Bling, som i USA alltså var Madison. Detta gör allt än mer komplicerat. I Barbies värld är jag hemma, men inte riktigt på den här dockscenen. 


1 Spring Break Westley/Madison

2 Hanging Out Westley/Madison

3 My Scene Madison (första serien)

4 Jammin' in Jamaica Westley/Madison

5 Masquerade Madness Chelsea

6 My Design Scene Chelsea

7 My Scene Chelsea (första serien)

8 Shopping Spree Kenzie

9 Masquerade Madness Kenzie


10 Spring Break Nolee

11 Jammin' in Jamaica Nolee

12 Getting Ready Nolee

13 Masquerade Madness Nolee

14 Un-fur-Gettable Kennedy 

15 Masquerade Madness Barbie 

16 Getting Ready Barbie

17 Feeling Flirty Barbie 


18 My Scene Barbie (första serien)

19 Hanging Out Barbie

20 

21 Spring Break Barbie

22 Shopping Spree Barbie

23 Boutique Street Kennedy

24 Shopping Spree Delancey

25 Jammin' in Jamaica Delancey

26 Miami Getaway Delancey


27 Night on the Town Westley/Madison

28 Fab Face Kennedy

29 Fab Face Chelsea


Ja, vad ska man säga? Sen har vi ju killarna - o det är ett kapitel för sig... 

Bryant, Ellis, Sutton, Hudson, River, Tyson, Ryan

 

Av Katti - 3 september 2015 22:43

...andra Fashionistas från årets alla sköningar, delar jag med mig Ryan. Åsikterna går isär, huruvida årets dockor har namn eller inte. Det står inget på boxarna men när folk har köpt dem i butik, har det funnits namn på kvittona. Därför är detta Ryan - även om kartongen kanske inte säger annat än att han är en Fashionista Ken. På scannerkoden står det bara "Barbie Core Friends Boy". 


 

CFG20 Fashionistas Ken ('Ryan'), 2014


Det är ingen som helst skillnad på denna Ryan än någon annan av dem med plasthår. Ibland dyker det upp "Vet du vem det här är" i olika dockforum. Om några år har man inte en chans att identifiera de här. Alla är likadana. Samma ögon, samma hårfärg osv osv. 


Endera ska skorna se ut som väldigt kraftig canvas, eller så är det nån form av skinn, fast i vitt finns det inte så mycket att välja på. 


Ansikte: 2012 Ryan

Kropp: Model, lutar på höger höft

Armar: raka modellarmar

Fötter: 


~~~~~~~~~~~~~~~


Första omgången Fashionistas - o ingen av dem har hittat till Skandinavien o Sverige, förutom killarna.

Barbie, Ken, Teresa, Nikki, Barbie, Ryan, Lea och Summer. Lite rockad i ansiktena! 

Av Katti - 2 september 2015 09:07


Åh, jag blir så frustrerad. Det finns en sajt i Schweiz som visar en massa olika dockor och berättar delar av deras historia. Jag har varit i kontakt med killen som driver sajten men har inte hört nånting tillbaks. Jag googlar ibland på olika dockor för att hitta dem i kartong o så och ibland ser jag mina foton blinka förbi - från hans sajt. Oerhört irriterande, för det handlar inte om enstaka dockor utan sida upp o sida ner med bilder. Enstaka lånade bilder kan jag stå ut med. Det finns bland annat en sida som listar, i princip alla dockor som nånsin getts ut o visar dem i kartong, såväl som närbilder med relativt stora bilder och där finns en rätt stor samling av mina foton med - utan tillstånd. Den bryr jag mig inte så mycket om, för den ger tillbaks så mycket o det är inte sådär jättemånga av mina bilder. Den schweiziska sidan däremot... Nä, vet du vad. 

Jag lägger ibland upp bilder som inte är mina egna, men jag är alltid noggrann med att tala om varifrån de kommer, när jag så vet. Att den här killen inte skulle veta var bilderna kommer från ligger inte ens på världskartan. 


Av Katti - 1 september 2015 06:55


Jaha, får se var det här senaste påhittet tar oss. Vet inte om det gör att samlarna blir än mer vansinniga i jakten på sin docka? Just nu pågår febrilt snack om var länken kan finnas, om nån hittar den, snälla dela med er blablabla. Hallå. Skattjakt? Om nån delar länken tar liksom skattjakten slut. Ingen vet hur många dockor det finns på sidan, för som vanligt får man bara veta att det är en "Platinum", som normalt sett består av mindre än... ehhhh... tusen? dockor. Kaoset med Karl Lagerfeld fick dem att testa ett nytt koncept. Skattjakt!! Nånstans på deras hemsida finns två sidor med Tokidoki Barbies lille Cactus Friend man ska klicka på, som sedan tar en direkt till sidan för köp av Platinaversionen. Du blir då placerad i ett väntrum o kan ha tur att få köpa en docka, eller inte. Jag antar att de inte har nån form av lotteri bland de som tar sig in, utan att alla hamnar i en kö, först in, först serverad så att säga. Det blir mindre trafik på sidan när folk inte uppdaterar sidorna hela tiden. O nu funkar ju knappt det, med deras urkassa inloggningssystem. Varenda sida man klickar sig vidare på, vill att man ska logga in. Igen o igen o igen. Helt galet. Är man inloggad borde det räcka. Det är som att låsa upp en dörr för att komma in i ett rum, men så fort du tittar på nåt blir du utslängd o måste låsa upp igen för att komma in. Har du en gång klivit innanför dörren borde den ju stå öppen. Eller hur? 

bilder från TheBarbieCollection

-------------------------


Redigerat 12 timmar senare..... Vilken pärs! Men jag kan tala om att Katti är en lycklig själ ikväll, huvudvärken till trots. Jag lyckades klicka hem båda tokidoki-dockorna! BÅDA! Att jag sen får leva på vatten o bröd i veckor, gör inte så mycket. *puh* Och om inte det vore nog, släpps denna skönhet om exakt en vecka: 


bilder från TheBarbieCollection

Hon har det närmaste ett svart Karl-ansikte man kan komma. Claudette Gordon... Första dockan i en ny lovande serie, Harlem Theatre. Hon har sitt alldeles eget ansikte. Varför just nu???? 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards