Kattis Dockor

Alla inlägg under augusti 2015

Av Katti - 7 augusti 2015 11:44


Åsså nånting helt annat. Jag samlar även på klippdockor, både som funnits i tidningar och böcker o nya stickersdockor. De senare är inte alltid så skoj kanske för man vill ju gärna ha de där gamla med flikar på kläderna man vek runt pappersdockan. Inte klistra dem! Så småningom blir limmet förstört o man kan inte hantera dem längre, eller så fastnar de för evigt.

Letade svarta pappersdockor till Debbie och sprang på de här i mina gömmor. Ett par svarta dockor är det i den här serien. Namnen de har under bilden, är vad de kallades i tidningen, då 1961. Det är ett himla hallå idag om när och hur man får säga vissa ord och vissa personer kan inte anpassa sig till detta... Det, en del av de här dockorna kallas här, är väl inte förknippat med de mest positiva upplevelser, så det hade ju varit trevligare om alla dockorna fått ett namn eller bara kallats för vad de gör, inte vad de är. Cirkusdirektör, Clown, Primadonna, Jonglör, Djurtämjare, ung Primadonna, Musiker... Eller hur? 


  

Av Katti - 6 augusti 2015 22:15


Fick mitt paket från Tanja för några dagar sen och hämtade ut det. Båda boxarna har varit öppnade men jag är bara glad att kartongerna finns kvar, då innehållet är lekt med. Bilderna på boxarnas framsidor är inte så fina då innehållet låg huller om buller i dem så jag struntar i att visa dem - just nu. 


~~~~~~~~~~~~~~~

Evi's Train Fun


Första setet är Evis Train Fun. Det fanns i flera olika färger har jag förstått. Med vitt tåg, lila tåg, eller som här rosa, med accenter i de andra färgerna. Tåget, eller snarare loket, är batteridrivet och kan köra runt med en docka i hytten och en i vagnen bakom. Till setet kom även en liten hund, just här en chivvis. Kan skilja i de olika tågseten. Oftast skiljer dockorna också. Det är Evi och ... Evi. Två blonda Evidockor. Hade ju kunnat vara en blond o en brunett, som i setet med våningssängen. Nåja, man kan inte få allt. Tänkte länka till den, men inser att jag inte delat det setet än! Eller i alla fall inte i bloggen. Kanske på Facebook. 




~~~~~~~~~~~~~~~

Evi's Scooter


Det andra setet är Evi med en "skooter", dvs en liten moped, eller trike om man ska vara petig. Den har tre hjul. Är inte hon för liten för att köra motordrivna fordon av den här kalibern? Nåväl..... Ett tåg ligger väl i före-liten-för-klassen också :) 


Den är motordriven. Bokstavligen. Drivs med en fjärrkontroll. Allt låg löst i lådan när jag fick den (för den är trots allt begagnad, Så fascinerad o glad att boxarna är kvar) och jag fick ställa dem i ordning för fotot. Tog inga "efterfoton" på henne i boxen igen så än en gång är det bara innerkartongen o baksidan på bild. 


Baksidan av boxen


Insidan efter lite städning :)  Till höger den batteridrivna fjärrkontrollen. 
Lådan bakpå skootern är vändbar så man kan öppna den framifrån eller bakifrån. 


Å så ser hon ut när hon kör sin lilla lilarosa skooter. Det vita/genomskinliga plastbandet ska hålla fast henne, men jag iddes inte sätta fast det ordentligt. Innerkartongen fick fortsätta fungera som bakgrund. 

Av Katti - 6 augusti 2015 17:30


Den andra ITBE-dockan jag ville vinna rätten att köpa, är denna, Flawless Impact. Hon är så snygg! O jag har ju en förkärlek för svarta dockor. Har letat som en galning efter alla mail jag fått och speciellt de som gäller de här lotteritjejerna. Där finns mer information jag behöver. Är inte riktigt hemma i alla fina Integrity ännu o jag kommer inte ihåg vad de heter. Dvs vilka ansikten de har o vilket namn de brukar kännas vid. 


Flawless Impact bär en gräddvit sidenklänning med ett enkelt lila bälte i midjan. Hon har stort krulligt hår och som vanligt har jag inga bilder av dockorna (eller henne då) utan hårnätet :) Nån gång... 


 

1041 Flawless Impact, ITBE 2015

 Dramatisk ögonskugga i lila

 Ett smalt lila bälte

 Vita sandaletter med platå och hög klack. 


Av Katti - 6 augusti 2015 17:15


Integritys andra ITBE-lotteri för året bjöd på tjejer i fina klänningar o jag la in om två lotter. Vann på båda. Första dockan jag visar upp är Night. Kort o gott. O vacker som en dag. 


 

15048 Night, ITE 2015

Hennes klänning är enkel i ett fyrtiotalsinspirerat mönster och stil. 

Vet inte vad det är för fläck hon har på kinden. Som vanligt ser jag sån't i den färdiga bilden. 

Naglarna är mörkt röda och matchar det röda i klänningen

Så läcker! 


Av Katti - 6 augusti 2015 15:01


Riviera Barbie såldes endast i Europa o Kanada (eventuellt även i Australien), men inte i USA. Hon är en solbränd tjej i ärtig baddräkt. Det gröna i dräkten ser ut som ett stort hjärta :) Det skiljer något dräkten från promobilden på baksidan. 


 

 7344 Riviera Barbie, 1989

Bubbelgumrosa läppar som matchar baddräkten till himmelsblå ögon. 


Av Katti - 6 augusti 2015 14:52

Den här tjejen såldes som Style Barbie i Europa och andra delar av världen medan hon i USA var känd som School Spirit Barbie. Barbie är redo att återvända till skolåret i rutig omlottkjol i "uniformen" och det obligatoriska äpplet, om än bara som ett halsband. 


 

17190 Style Barbie, 1996


Blont hår och turkosblå ögon. Läpprna matcher resten av hennes röda detaljer, såsom örhängena, det röda satinbandet om håret, äpplet i halsbandet och givetvis kjolen. 

Av Katti - 6 augusti 2015 10:49


Ännu en docka jag köpte via en vän. Först senare insåg jag att hon var en, kanske ovanligare version än de vi brukar se. Disco Barbie har, normalt sett vit nederdel på shorterallen och tygerna kan skilja något, beroende på vad som fanns tillhands när de sydde kläderna. Det ser man ofta under den här perioden. I den här versionen är nederdelen kopparfärgad. I en av Superstargrupperna på Facebook sa någon att det är en italiensk version. Jag skulle vilja säga sydeuropeisk, eftersom texten på den är i flera språk, engelska, franska, tyska och italienska. 


 

 3207 Disco Barbie, 1980


 Kopparfärgad nederdel



Illustrationen på boxen visar en glittrig överdel, till den vanligare vita nederdelen. 


Av Katti - 5 augusti 2015 23:22

Till Rebellerna hör även Madeline Hattrer. Hon är givetvis dotter till Den Galne Hattmakaren. Hela hennes tema går igen i det teparty hon alltid avbryter allt för att bjuda till. Hennes hatt är en tekanna och likaså hennes handväska. I öronen sitter små guldskedar. Hon har helt galna mönster och blandar dessa färger i lila och turkosa nyanser. Så även hennes hår. 


 BJF33 Ever After High Rebel Madeline Hatter, 2013
Asst. BJF31




 Guldskedar i öronen. 

Madelines turkosa handskar med vita prickar sitter för alltid på hennes händer, då de är målade. Manschetterna ser ut som små cupcake-formar. 


 Hennes skor matcher resten av accessiorerna i vitt och guld. Fick ingen bra bild på dem i profil. 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards