Kattis Dockor

Alla inlägg den 13 juli 2015

Av Katti - 13 juli 2015 23:47

Serien The Great Eras Collection omfattade tio dockor från olika perioder och länder. Vad de alla hade gemensamt var deras rotade ögonfransar, vilket inte var så vanligt på nittiotalet. 

Den här damen har inte tillhört mina favorier i serien men jag fick chansen att köpa henne rätt billigt och ville ha hennes kläder så det föll sig så att jag köpte hem hela henne. Hon är komplett med ställning. 


Victorian Lady. Klädd i vinröd sammet med cremefärgade kråsspetsar och rosendekorationer. Brunt hår med flätor och kringlor i uppsättning. Fjädrarna i håret har decimerats något ser jag, om jag jämför med Barbies egna bilder av henne. 


#14900 Victorian Lady, 1996

The Great Eras Collection 




  



~~~~~~~~~~~~~~~


 Bild är officiell promo från Mattel

 

Av Katti - 13 juli 2015 23:32

La in en beställning på Anthony och tog samtidigt en Oomph. Hon var nedsatt något o jag vill ju ha en "asiatisk" Integrity. Nu är det enda asiatiska med henne, ansiktet. Nån gång ska jag väl få mig en Ayumi eller Kyori eller nån av de andra tjejerna. Joe Blitman säljer förra årets kompis till Poppy rätt billigt.... Buhää. 


Oomph är en av förra årets "billiga" konventdockor (Gloss Convention). Det finns tre tjejer o jag hade ju redan Jolt

Oomph är verkligen en solbränd asiatisk tjej, med små, lite sneda ögon. De är gröna och som jag sa tidigare, är hennes hår nordiskt mellanblont :) Trots min aversion mot hennes brist på asiatiskt utseende, gillar jag henne. 


 







Av Katti - 13 juli 2015 23:21

Poppy Groovy Galore. 2015 är Poppy fotomodell och flänger runt världen med sin portfölj. Just den här dockan är en av WClubs upgraderingsdockor och man kunde välja om man ville köpa henne eller inte. Givetvis ville jag ha henne. Det är ju en Poppy! O en Poppy som var tillgänglig, även för mig. De andra i serien har ju visat sig vara betydligt svårare att lägga rabarber på. Midas... *arrgghh* Men den här kunde alltså alla medlemmar köpa. 


 


Som en karamell, färgstark o go'! Och med en massa guldglimmer. 


 Bubbelgumrosa läppar och knallturkos ögonskugga till gyllenblont hår. 



 Guldtrådar i klänningstyget och ett guldfärgat bälte, 

skor och väska är i glimrande guld och likaså hennes smycken. 


Av Katti - 13 juli 2015 22:21

Fick nyligen Elvis, från tiden i armén. Han tjänstgjorde i Tyskland och där träffade han ju sin blivande hustru också. I kartongen finns ett porträtt av Priscilla och ett brev hon skrev till honom. 



 Elvis har en crew cut i den här versionen, till skillnad mot de andra med rockfrillan. 







Av Katti - 13 juli 2015 22:15

Var o hälsade på Pia igår. Hon, liksom jag samlar på klippdockor och för några dagar sen jobbade jag lite med klippdocksbilder och tänkte dela med mig av de Barbie-klippisar jag har. De som kommit ur tidningar av olika slag. Det finns uppsjöar av böcker med barbieklippdockor också, men de lämnar jag till ett annat tillfälle. 


De första bilderna visar ark ur svenska serietidningar/Barbiealbum. Tre blonda åttiotalsdockor med tidstypiska kläder. 


Ken fick vara med i en av utgåvorna under 1989 och de fick båda kläder i efterföljande nummer.  


Ur ett Barbiealbum från 2000-talet. Där är dockorna tryckta i en färg, knallrosa, medan kläderna är tryckta på blankt papper i fyrfärgsttryck. Lite konstigt. 


Killen nedan är inte Ken, men jag tycker han ser ut som honom så han ligger bland mina Barbieklippdockor. Han kommer ur ett julnummer av Hemmets Veckotidning, tryckt på omslagets insidor. 


Några pappersdockor ur amerikanska tidningar, köpta via eBay. 


Nostalgiska dockor, en t'nt och en swirl med kläder från vardera eran.

 Åsså en Pat Frey från 1982, tryckt i en docktidning 1983. 



Av Katti - 13 juli 2015 21:59

Wrangler är ju ett annat ord för cowboy, eller kofösare då. Jag tror jag snubblade över den här killen hos en säljare som hade nån annan docka jag var intresserad av. Tyckte han var kul, så jag klickade hem honom också. Han är reklam för varumärket Wrangler, i Sverige hade vi jeans från Wrangler. Det är annars ett märke för diverse kofösarattiraljer, som traktorer o sån't. 


 







Det finns en tjej också... Båda har extra kläder att köpa till som kan ses på helbilden av baksidan ovan. 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards