Kattis Dockor

Alla inlägg under maj 2015

Av Katti - 7 maj 2015 23:41

Jag är inte särskilt förtjust i Kålungar, Cabbage Patch babies men CPK, Cabbage Patch Kids, är en annan sak. Jag vet inte riktigt var jag ska sätta in den här dockan. Hittar ingen bra rubrik för henne. Men vad jag vet är att hon är vansinnigt söt. Eller hur? Sen är jag svag för regnrockar... O gula regnrockar till det. Tyvärr sitter klänningen fast i jackan. Eller jag ska kanske säga klänningens framsida, för den har ingen baksida. 




 Tjocka kinder :) 

Av Katti - 7 maj 2015 21:38

Jag blir galen på variationer. Insåg inte att grannfrun finns i två versioner. Hon fanns ju att köpa i två olika set men att de i sin tur var olika, trots den synbara likheten dem emellan, visste jag inte. Plockade fram en för att eventuellt skicka till en kompis men jag ville ta fram min andra först. Åsså är de inte ens likadana! Den ena av de här såldes med minsta barnet och den andra i det stora setet med mamma, pappa o två barn. Eftersom ingen av dem kom med sina originalskor, vet jag inte om båda ska ha de där gröna skorna (Sydney har likadana, fast beige) eller om de har olika skor. 




En närmare titt på det som skiljer i kläderna. Högra dockans kläder är mer arbetade. Såna där sydda veck, vad de då kallas, revärer sitter väl i sidan?) med fuskficklock, snygg linning med sydda detaljer (knäppning/ dragkedja) medan den vänstra byxan bara har en enkel "dragkedjesöm". Byxan till höger är också sydd i ett något "finare" tyg. Lite blankare och tjockare än den "billiga bomullen" till vänster. Högra tröjan har en grön del under (bara fusk, det är en isydd kant) medan vänstra tröjan bara har den blommiga toppen, utan "undertröja". 


Båda mina dockor är tillverkade i Kina och det skiljer inget i sminket. Något i håret men det kan vara att den ena är orörd, medan den andra fått håret "lugnat". 


Av Katti - 7 maj 2015 20:45

Ååhhh... Äntligen får man blogga om årets första klubberbjudande från W Club. Poppy Parker med tre huvuden och tre klädset. I samma låda! Önskar bara att det var enkelt att få tag i kroppar. De har ett Quick Switch-system som uppenbarligen innebär vissa problem. Huvudena kan visst bli wobbliga. Det är inte första gången Poppy har den funktionen. Kan ju bara hoppas på att Integrity lyssnar mer på sina köpare, än vad Mattel gör. 

Hur som haver. Har lagt in en beställning på ett set. Ja, man får ju bara köpa ett set - per medlemsskap. 




Av Katti - 7 maj 2015 20:07

Så har Sydney fått ny kropp. Det var lätt att ta av henne huvudet. Värre är det med So in Style Kara som offrade kroppen för Sydneys skull. Sydney har den gamla sortens knopp, med bara krokar medan SiS har den långa pinnen som är mer besvärlig att lirka ut. Jag lyckades ta av Sydney huvudet utan att ta henne ur kartongen, så hennes kropp får vara kvar där med de mögliga kläderna... *rys* 


 Hon har lite rolig frisyr efter att hatten suttit där sen hon fästes i lådan. 


~~~~~~~~~~~~~~~


Det var inte helt enkelt att fotografera Sydney, då katten var i vägen hela tiden....

Av Katti - 7 maj 2015 19:48

Teveserier riktade till tonåringar är inget nytt. I spansktalande länder visades Rebelde, en serie om ungdomar på en dyr privatskola och den följer deras liv och leverne. Huvudkaraktärerna gjordes till dockor. De var sex till antalet, tre tjejer o tre killar. Mia, Roberta, Lupita, Miguel, Diego och Giovanni heter de. 

Tjejerna finns i flera versioner men killarna går bara att köpa i set tillsammans med en av tjejerna, där de är klädda i skoluniformen. 

 

Skolemblemet


#2755 Miguel & Mia, 2008 

 

#2756 Diego & Roberta, 2008

 

#2757 Giovanni & Lupita, 2008


   

   

 

Tjejerna fick den fula hobbitkroppen i de här seten. De andra dockorna har "vanlig" Barbiekropp. De ska väl vara sådär lagom korta i jämförelse med sina pojkvänner. Fånigt.  

 

 

Av Katti - 7 maj 2015 17:30

För att fira hundraårsjubileet av Beatrix Potters böcker om Pelle Kanin, eller Peter Rabbit som originalet heter, gavs en Barbiedocka ut med en klänning med kanintryck på kjoldelen. 



Barbie är klädd i milda pastellfärger i blått o gult och med matchande ljust babyblå ögon, till gyllenblont hår, uppknutet med en ljusblå rosett. 


Av Katti - 7 maj 2015 15:03

My Favorite Barbie doll, trettio år efter att hon släpptes kom den allra första svarta Barbiedockan ut som repro, med ett extra set kläder. 


R4468 My Favorite Barbie - Black Barbie, 2009

 

Boxen är av skokartongmodell och det är bara att lyfta av locket för att undersöka innehållet. Black Barbie bär en replika av sin originalklänning i röd stickad lamé med guldfronten i solfjädersform och röda superstarskor. I öronen har hon stavarna, men ringarna följer med som extra och så även det röda halsbandet. Tyvär är det ju så att folk skor sig på de här tillbehören och säljer dem som original. Finns ingen möjlighet att se skillnad på dem, vad jag vet. I många vintage dressar har priset gått ner, just för att det gjorts reproduktioner av vissa, populära klädset. 


Steffies ansikte, förstås :) De har fått till ögonen jättebra, tycker jag! Det där typiska förvånade sjuttiotalsuttrycket. Håret ser inte riktigt ut som originalet från 1980, men överlag är det en bra repro. Jag väntar fortfarande på att få hem min lösa repro för att kunna jämföra dem i bilder men jag vet att bland annat fötterna skiljer mellan versionerna. De gamla dockorna har "tår" medan de nya har "stumpar". Tårna är typiskt i superstar-stuk och den nya som nittotalsdockorna. 


På armen bär hon en jubileumstag i guld och rött. 


 Superstarskor. 


 En riktig discodräkt ska hon förstås också ha. 


Av Katti - 7 maj 2015 11:56

De bockas av eftersom, mina Dolls of the World. Senast i raden av gamla DotW-dockor är Swiss Barbie. Hon som kommer från det lilla landet i centraleuropa, som så ofta blandas ihop med vårt land, här i norr. 


 

#7541 Swiss Barbie, 1983

"Famous international fashion doll"

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards