Kattis Dockor

Alla inlägg den 20 februari 2015

Av Katti - 20 februari 2015 23:30

Jag samlar inte direkt Monster High ('her famous last words'). Det finns uppsjöar av karaktärer och figurer och versioner därav. En av de mest efterlängtade dockorna var Catty Noir som släpptes som det årets Fredag den 13e-docka. Hon är svart. En svart katt. Dotter till varkatter. Chockrosa hår i två nyanser - och givetvis klädd i rosa o silver. En krossad spegel och glas är genomgående temat för henne och hon har siffran 13 tryckt på klänningslivet. 


 Jag har en skandinavisk box med text på svenska, finska, danska och norska. 


 (fotad genom plasten)


-

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 

I den andra versionen av Catty Noir är hon en vanlig skolelev. Hon har lämnat musiklivet bakom sig (enligt texten på Fredag den 13e-boxen)




 

Så småningom ska jag försöka få tag i åtminstone en av varje karaktär av just katterna i Monster High, och en o annan av de andra som faller mig på läppen. Har några av tjejerna med rosa hår... Mattel vräker ut såna enorma mängder av dessa varje år, att jag inte förstår hur folk hinner med! 

Av Katti - 20 februari 2015 23:00


Information är viktigt när man samlar på dockor. Ibland hittar man nåt som kanske inte känns igen. Då är de här små "tidningarna" ovärdeliga. Jag har scannat in alla mina journaler för att ha dem lättillgängliga. Går betydligt mycket fortare för mig att bläddra mig igenom kataloger med bilder på datorn än att söka fram rätt katalog o bläddra igenom den. Saknar några år och några kataloger här och där men hittar en och annan emellanåt. Dock gillar jag mina pappersjournaler och kommer nog inte att sälja dem i första taget :) 
De flesta av de här är europeiska journaler, må vara tyska, schweiziska, franska, svenska, norska eller polska. Det är inte bara journaler för Barbie, utan även Sindy och den tyska dockorna Karina och Petra. Så fort jag ser en katalog jag inte har, försöker jag köpa den. Man kan ju även hitta en del klonkläder man vill identifiera och den informationen är ännu mer otillgänglig än den om europeiska Barbiedockor. 


Barbiejournalerna var roligare förr. Dvs på 80- och 90-talet. Då var bilderna stora o fina. Idag är det mest rosa och en massa dockor ryms på varje uppslag. Svårt att se detaljer. Fast å andra sidan är detaljer inte helt rätta i kataloger då det ofta är promotion-dockor och -kläder som visas och den färdiga produkten kan skilja ganska markant. Men de är en god vägledning! 




Av Katti - 20 februari 2015 10:00


Vem är han?? 


Kroppen är Hasbros egen men dockan är tillverkad av nån annan, Stämpeln i nacken säger att han är gjord av en engelsk docktillverkare. 

CHAD VALLEY


De gjorde mycket dockor förr men det är svårt att hitta information om dagens produktion. 

Nån som vet nåt? Han kom klädd i endast en prinsskjorta men har ju ingen aning om det var hans originalkläder eller inte. 

Av Katti - 20 februari 2015 09:45


Sprang förbi ett par nya actionfigurer i affären igår. Såna där billiga, men ack så fräna. Speciellt den svartröda Spindelmannen. Agent Venom är ju häftig men jag tror inte dockan är ens i närheten så biffig som illustrationen på framsidan av lådan visar. Han har nog samma kropp som alla andra spindelmän. Kanske, kanske inte. Vi gömde dem på ett bra ställe i butiken till lönen kommer. Får se om de ligger kvar tills dess ;) 


De är ju bara stela robotdockor - inte alls så mjuka och viga som SpiderMan är. 




Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23 24
25
26
27 28
<<< Februari 2015 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards