Kattis Dockor

Alla inlägg under januari 2015

Av Katti - 23 januari 2015 22:34


Den andra Russian Barbie kom utan pälsmössa. I stället har hon en stor, ortodox tiara på huvudet. Hennes tiara och kläder är nu röda som den ryska flaggan. Rött är ju Rysslands färg. 


 

16500 Russian Barbie (second edition), 1996
Dolls of the World Collection








 Det broderade bandet som också finns utanpå hennes box. 

Russian Barbie bär ett par röda laceup-stövlar i mjuk plast. 

Av Katti - 23 januari 2015 22:29


Barbie tog sin en tripp till det stora landet i öst. Det jättestora landet. Då var det enormt. Idag är det något mindre.

Russian Barbie är klädd som en kosack. En skär kosack. Med björnmössa o allt. Fast den har givetvis en stor juvel mitt fram. Vad vore Barbie utan lite glimmer och glamour, om så på den ryska tundran? 


 

#1916 Russian Barbie, 1988
Dolls of the World Collection









 De svarta sakerna med gulddetaljer är ett par "stövlar", de enda skor hon har med sig. 

Av Katti - 23 januari 2015 09:15

Köpte några vaser som passar till Barbie om man så vill. En stor vas o en urna. Lite "ming"-porslin. O det är väl hädelse, för de är bara målade i kinablå färger o mönster. Men I like! 


Av Katti - 23 januari 2015 09:00


Jag har länge haft den här schäfern. Eller nä, inte den HÄR schäfern men en likadan. Har också trott mig veta att den hört till Big Jim, enligt vad svägerskan sagt. Fick det bekräftat för något år sen när jag dök på hela setet på en auktion. Tror inte kläderna är rätt till hunden, för jag har sett grejerna tillsammans med ett par långa khakibyxor och en röd parkas. Annars är det allt som hör till. Avalanche Patrol ska setet heta. Eller Mountain Rescue om man så vill. 



~~~~~~~~~~~~~~~~ 


Action Man har också haft hund. Om man får tro bilden skulle den här jycken passa till Canadian Barbie, då han "hör" till en kanadensisk ranger, enligt bilden på boxen. Hunden är en boxer med trimmade öron och svans. Något som inte är tillåtet hos oss längre. 


 En himla läcker hund med muskler på rätta ställena. 




~~~~~~~~~~~~~~~~


Åsså över till nåt helt annat. Är det en hund...? Jodå. Men i något annat stuk, än de ovan. Sindys Crimp 'n Beadhund. En underlig varelse. Men söt. Den ser ut som en labbe utklädd till puli eller nåt, med sina "rastaflätor". 

 Den kommer med pärlor och rosetter - och en hatt. 



Av Katti - 23 januari 2015 01:27


En vinterkappa är bra att ha i våra arktiska trakter, med vinter stora delar av året. Provade den "nya" kappan på de dockor som stod närmast till och det blev en tjej från Singapore och en europeisk Barbie. Den senare kanske mer passande, då kappan är en europeisk utgåva. Till kappan ska höra en klockad kjol, en top i nån bränd orange färg och ett par knähöga stövlar i någon passande brun nyans. Nu hade jag inga stövlar av rätt sort tillgängliga, så det fick bli ett par svarta ridstövlar tillhörande Sindy! Vad som dock kom med kappan, är hatten och väskan. 


 

#7977 Fashion Original, eller Trivsamt varmt som det stod i svenska broschyrerna. 1974 var året. 


 

Var lite svårt att få hatten att passa på Singapores burriga bubble-frisyr. Gick bättre på Euro Barbies släta hår. 



Av Katti - 23 januari 2015 00:07


Visst finns det en flod som heter så? Hudson River. Jodå. Men här är det två My Scene-killar det handlar om. Blonde Hudson och den mörke River. De här killarna gäckade mig ett tag. Köpte dem före jul och paketet var skickat samtidigt som betalningen kom in. Tidigare i veckan började jag fundera var de tagit vägen. Ringde posten o väntade i telefonkö - med väldigt litet hopp att de alls skulle kunna hjälpa mig. Det hade ju gått som brev. Under tiden kikade jag runt lite då stora delar av familjen var hemme under "jullovet". Jag är disträ som sjutton o kan mycket väl lägga nåt åt sidan att ta itu med under ett senare tillfälle. Plötsligt fick jag ögonen på paketet o jo då. Nog var det jag som lagt det där jag hittade det... 


Grabbarna har egna kläder på sig. De har ännu längre armar än "chimpans-Ken" har så nästan inget Ken har, passar dem. Grämer mig fortfarande över den där påsen jag missade i Boden den där gången, med två eller tre My Scene-killar o en massa kläder! Man ska inte gråta över spilld mjölk men det är irriterande. 


Då jag inte är så hemma på My Scene-serierna har jag inte tagit reda på vem killarna är, alltså vilken serie de tillhör. Eller jo. River är Getting Ready River o han saknar en del grejer i sin outfit., En mössa o en väska bland annat. Snokar vidare o ser om jag hittar även Hudson innan jag publicerar! Jaooo. Hudson Goes Hollywood är det. Fast i fel kläder. O skorna är fel. Men skitsamma. 




Av Katti - 22 januari 2015 23:38


Jag har än en gång fastnat för dockorna i Superstar-eran. Den kärleken kommer och går och just nu är den på igen. Jag har haft den svarta Pink'n Pretty ett tag men fick nyligt även den vita versionen. Hon är så söt! Barbie saknar sina hängen till örhängena men har i alla fall sina "pluppar" - och halsbandet. 



Många Mix'n Matchdelar i hennes kläder. En kjol, ett par byxor, fjäderboa/top med ärmar o en hatt. En tyllkjol med pälskant. Allt kan varieras och ändras.





På sniskan :)


Av Katti - 22 januari 2015 23:32


Hittade Sindy o Scotty i den rosa versionen också! Har dem i rött o rutigt sen tidigare. Tyvärr har Sindy tappat sina skor - ett par svarta pumps - och hårbandet, annars verkar hon komplett - med skotteväska o allt. O lilla Scotty har sin rosett på täcket. 


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards