Kattis Dockor

Alla inlägg den 10 januari 2015

Av Katti - 10 januari 2015 23:29


När jag ändå är inne på miniatyrer, måste jag ju visa mitt senaste köp från Mauro i Italien, Me 'n My Dolls. Han gör fantastiska miniatyrer av gamla klädset och det här är mitt andra han gjort. Hade önskat jag kunnat köpa fler. (OK, det här inlägget ligger i OOAK-kategorin, men den är inte den enda han gjort. Dock är de i begränsad upplaga.) 


#1845 Scene Stealers, den urläckra dressen i rosa och grönt. 


Mauro gör små askar till dem, där han lägger in kläderna som de låg i original på sextio o sjuttiotalet. De får även en baksida från tiden. Bara så läckert!   



En närbild på setet.

  

 Euro Barbie visar upp storleken. De är i dockstorlek - passar för Tutti eller Kelly att leka med, med sina dockor. 

Av Katti - 10 januari 2015 23:23


Hittade lite vispbunkar på Järnia och kunde givetvis inte låta bli att köpa hem några stycken. De finns i en massa färger - o de har den klassiska formen som den prinsen en gång ritae. Var de Sigvard? Jo, Sigvard Bernadotte ritade skålen Margrethe. De här miniskålarna är äggkoppar men passar perfekt till Ester (o Barbie för den delen). Tänkte bara ta de klassiska färgerna i rött o svart men det blev även en limegrön och en rosa. Förstås. Finns även i orange och vitt, det jag minns. Antagligen även blått o eventuellt grönt. Det ryms en bulldeg i dem. Ja, i Barbiestorlek då :) 


Av Katti - 10 januari 2015 23:10


Fick hem ett paket från en vän idag. Jag köpte några dockor av henne före jul, varav två änglar. Charlies änglar. De nya änglarna, kontra de gamla jag har i Kellymodell. Natalie och Dylan är här. De gjordes av Jakk's Pacific och dockorna ser verkligen ut som förlagorna. Har sett dem ommålade och de är totally fabulous! Mina är i original men jag gillar dem lika mycket för det. 

Jakk's dockor är gjorda i mjukt gummi, inklusive torson. De har snygga armar och ben, om än något actionfigurlika. Men de är bra på att få till likheterna med sina original. 


 Natalie Cook, spelad av Cameron Diaz. 


 Dylan Sanders, spelad av Drew Barrymore. 

 Så fina lockar - framtill. Bak är håret kortare o spikrakt. 


Vet inte vilken ställning som hör till vilken ängel, utan att googla. 


Som sagt, saknas gör Lucy Liu's ängel, Alex Munday. 


Av Katti - 10 januari 2015 22:55


Däremot fick storasyster följa med hem i väntan på att se vilken av yngsta systern (i dagsläget i alla fall) som skulle få göra henne sällskap. Än en gång. Kul kläder. Vintermys. Barbies tröja är stickad i två rosa toner. Gillar hennes byxor! Men hon är barfota i pjäxorna. 



Åsså är hon en limskalle. Förstås! 

Av Katti - 10 januari 2015 21:45


Stod i en leksaksaffär o tittade på den nya Winter Sisters Chelsea-dockorna men kunde inte bestämma mig för vilken jag skulle köpa. Tänkte ta den rosa men funderade - har inte jag köpt henne redan? Tog då den lila o höll henne en stund - men bestämde mig till slut att strunta i det helt. Just nu. De kommer att vara kvar ett tag till så jag kan köpa dem senare. 
Vaddå lila o rosa? Jo, deras fula hjälmmössor. Kan inte kalla dem nåt annat, när det är plast. De är helgjutna i plast!!! Den tredje är turkos. Men jag gillar deras kläder. INTE att de har färgade ben i stället för byxor. Just den rosa har snyggaste skrillorna. Silverfärgade. Jo, just det. De har skridskor på sig. Barbie kommer med ett par skidor, nån av Skipper eller Stacie, antagligen den förra har en snowboard medan den andra, vaddå? Längskidor? Skrillor? De andra två Chelsea har... lila o gröna? skridskor? Nåt åt det hållet. 


Kikade runt bland gamla bilder (som jag jobbat med på den bärbara datorn) o hittade lite bilder - o där var hon ju, den rosa! Min instikt var rätt - den här gången. 



Jag önskar bara att hon hade haft en riktigt stickad tröja med fastsatta rosetter o inte bara ett tryckt jerseytyg. Långt borta är dockor o kläder vi hade under nittiotalet. O priserna har ökat. Trist!  


Av Katti - 10 januari 2015 15:27

Insåg att jag glömde lägga upp bilder från november, när jag jobbade lite med hemsidan. Eller egentligen inte. Bilderna finns på bloggen men jag gjorde inget inlägg. Så kan det gå. 

Jag är inget jättefan av plasthår på dockor. Förstår varför de gör det - i flera plan, men det är himla trist. Det sparar material och det är lättare att göra ett färdigt huvud med hår och allt, vilket säkert är en större anledning än att barn gärna klipper hår och det blir trassligt i lek. Mammon bestämmer. Vilket också är anledningen till att den här tjejen har färgade ben. Billigare att färga in plast o gjuta färdiga "strumpbyxor" än att faktiskt klä henne med ett par fina blå byxor, i tyg. O finns det nåt jag aldrig gillat, är det färgade kroppsdelar på dockor! 






Eftersom jag glömde fota boxen i butiken... En bild sparad från internet: 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards