Kattis Dockor

Alla inlägg under april 2014

Av Katti - 3 april 2014 16:00


Ännu ett gammalt foto, hämtat ur arkiven. Undrar var jag köpte den här dockna och hennes klänningar? Vad jag minns är att det var länge sen. Kan ha varit på Rusta för de hade dockor långt tillbaks. Köpte en del samlardockor av dem! Eventuellt tillhörde just den här dockan i kartong en kompis men jag fotograferade den för att ha kvar ett "original" över hur den såg ut. Bara dumt att man inte fotade den runt om. På den tiden hade jag bara negativ film i kameran så man var lite snål med fotona - även om jag fotograferade väldigt mycket redan då! Idag tar jag bild på artikelnummer och årtal mm. All nödvändig info för identifikation! Här kan man bara ana den lilla siffran nere i högra hörnet, som är just artikelnumret. Dockan är en vanlig strand- eller chicbarbie, vilken vet jag inte i skrivande stund - har inte mina böcker hos mig just nu. 

Blandade material. Det är bomull (ser man sällan idag!), en del glitter (det ser man desto mer av idag!), en del satinglimmer och mycket mönster. Fest o flärd, vardagsklänningar. O två par "Mimmi Pigg"-skor som de gärna kallas av samlare idag. Den delen är dock roligare idag. Skor. Det finns uppsjöar av versioner och färger av skor o boots/stövlar och allt är inte rosa eller lila. Eller vitt o svart. Eller rött o blått. Eller vilka färger o nyanser de nu fanns i. Också en hel del. Men alla skorna då var likadana. Mimmi Pigg. Minnie Mouse. En del med rosett, de flesta utan. Eller så var det tennisskor. Gympisar. Också i alla färger. Mest pasteller. 


Av Katti - 3 april 2014 15:26


My Scene Barbie drog till Hollywood och där träffade hon och hennes kompisar Lindsey Lohan. Med vanlig Barbiekropp och stort huvud, ser hon ut som en busig Lindsey. Fashionistas Nikki fick ge upp sin garderob, för även om Lindsey kom med en del av sin originalgarderob, var den för töntig för henne! 



Lite besvärligt att få på henne byxorna. Fashionistas tajta byxor är inga problem att dra på dem, med sina hårda plastben, men Lindsey har den gamla typen av ben... (hmmmm när blev DET GAMMALT??) Ehh. Jag menar att hon har gummiben. Eller mjuka ben, klickböjning. Är du med? Jao. Man kan ju alltid stryka lite mjöl, eller barnpuder eller nåt på benen innan man drar på byxorna. Gamla husmorstips från tiden då Barbie fick böjbara ben. Strumpbyxor o annat har ju alltid varit svårt att dra på Barbies gummiben. Under MOD-tiden hade de ännu mer gummi i plasten. Eller nåt liknande. 

 

Nåja. Tillbaks till Lindsey. 

 

Jag är svag för rött hår och även om jag definitivt inte är nåt fan av My Scenedockorna stora huvuden, gillar jag Lindsey. Hon har rött hår och turkosgröna ögon. O fräknar. Precis som Lindsey har. Det är lite Föräldrafällan över henne. Fast då var hon barn. Här är hon lite vuxnare. Lite. Freaky Friday kanske? Har inte sett så många Lohanfilmer. Mean Girls. Har jag inte sett :) 

Av Katti - 3 april 2014 15:09


En av mina Barbievänner - som jag träffat via Facebook och dockgrupperna där, Maria skickade den här dockan till mig. Susy finns i Israel bland annat, där Maria bor. Hon berättade att hon snubblat över en rödhårig Susy och jag hoppade högt. Vill ha! Hon hittade en rödtott med gröna ögon. En söt sommartjej i röda kortbyxor o snäv top.

På baksidan finns den vanliga, blonda Susydockan, men i klänning. 

Milda gröna ögon, och som de flesta dockor som inte är tillverkade av Mattel är de enkelt målade. Men hon är snygg.

Lite eldröda läppar. Inte röda o inte orange, nånting däremellan.


Urringningen ger Susy en rejäl hylla. Hon har väl högst normala Barbietuttar men de ser större ut i den där stjärnprydda tröjan. 


 Jag gillar henne!! 

Av Katti - 3 april 2014 14:56


Besökte Toys'r Us i Luleå häromveckan för att se om de eventuellt hade nåt skojigt jag behövde. Joodå. Mycket kul, men det mesta stannade kvar i butiken. Som dessa dockor (fotograferade med iPhone): 


 Stylin' Friends Barbie & Summer


Jag gillar Barbies kläder, både byxor o top.  

Dockan är ockå snygg. För att vara en blond o blåögd GG. Tror att hennes mittbena påverkar mitt gillande!


 Summer blev lite skev pga närbilden men hon är söt i alla fall ;) 


Stylin' Friends Barbie & Raquelle 

 Inte lika förtjust i denna Barbie. Synd att inte Barbie ovan såldes med Raquelle, i stället för Summer - då hade jag nog kanske köpt boxen... Den här tjejen är trist. Men det är väl så att Raquelle är fest o Summer är fritid. O då följer Barbie med. 


Så vansinnigt snygg! Det kliade så i fingarna att ta hem de här tjejerna men med en prislapp på 399:-SeK tyckte jag de fick vara kvar i butiken. *suck* 


Vet inte om tjejerna har böjbara ben (enligt den gamla klickmodellen) men armar och handleder är ledade i alla fall. 


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards