Kattis Dockor

Alla inlägg under april 2014

Av Katti - 4 april 2014 15:29


The Rosebud babies var ett gäng knubbiga babydockor i två storlekar. De mindre är de jag koncentrerar mig på här. De gjordes med tre olika ansikten och det här har jag dubbat Nr3, eller III. Jag har tre olika dockor med det här ansiktet. Dock är jag osäker på den blondas identitet. 

Märkt i nacken. 

Rosebud III (Scarlet)

Copyrightår: 1976


 

  

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


 #9785 Rosebud - A Scarlet Gem Rose, 1977


 #2349 Rosebud - Baby Bettina, 1978


Rosebud (ännu namnlös)


Ansiktslista

Av Katti - 4 april 2014 15:28


The Rosebud babies var ett gäng knubbiga babydockor i två storlekar. De mindre är de jag koncentrerar mig på här. De gjordes med tre olika ansikten och det här har jag dubbat Nr2, eller II. Den A Golden Star Rose jag har, har detta ansikte men Augustyniak säger att hon har ett eget ansikte. Nä. De här nedan är absolut likadana. Vad alla heter vet jag dock inte för de små blondinerna är inte lätta att identifiera. 

Märkt i nacken. 

Rosebud II

Copyrightår: 1976


 


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


#9787 Rosebud - A Lavender Lace Rose, 1977

- såldes i ett set med en barnvagn


#9879 Rosebud - A Baby White Star Rose?, 1977
- såldes med en babysäng - om det nu är hon? Osäker på den här tjejen.

      

#9784 Rosebud - A Baby Gold Star Rose


Ansiktslista


Av Katti - 4 april 2014 09:39


The Rosebud babies var ett gäng knubbiga babydockor i två storlekar. De mindre, är de jag koncentrerar mig på här. De gjordes med tre olika ansikten och det här har jag dubbat Nr1, eller I. Det användes senare för alla Heartbarnen och Barbie Li'l Friends och andra små dockor. Det är även samma ansikte som senare gavs åt pojkarna med modellerat hår, i Teacher Barbie-seten. 

Märkt i nacken. 

Rosebud I

Copyrightår: 1976



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


9783 A Baby Darling Rose, 1977


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


#9078 Heart Family (Mom &) Baby, 1985
eller #9439 Mom, Dad & Babies Deluxe Set, 1985


#9079 Heart Family (Dad &) Baby, 1985
eller #9439 Mom, Dad & Babies Deluxe Set, 1985


Heart Family babyflicka
förmodligen i en Petra babydräkt 


Heart Family babypojke
förmodligen i en Petra babydräkt
 

#7555 The Heart Family visits Disneyland, flicka, 1990
såldes med Mom


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

#9178 Heart Family (Mom &) Baby AA, 1985
eller #2052 Mom, Dad & Babies Deluxe Set, 1985

 

#1079 Heart Family (Dad &) Baby AA, 1985

eller #2052 Mom, Dad & Babies Deluxe Set, 1985


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

2671 Darrin, 1989 


2647 Windy, 1989


 2648 Gillian, 1989


2644 Sunshine Fun Pals, 1989
Heart Familypojke?


 Heart Familypojke?


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 


11854 Barbie Li'l Friends, 1994 


 11853 Barbie Li'l Friends, 1994


11856 Barbie Li'l Friends, 1994
Enda pojken


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Teacher Barbie, elev



Teacher Barbie, elev



Teacher Barbie, elev


Ansiktslista


Av Katti - 4 april 2014 09:14


När jag skulle fotografera Rosebud-dockorna kikade jag samtidigt i Michael Augustyniak's bok, Thirty Years of Mattel Fashion Dolls där han har en del om Rosebud och en del om The Heart Family. Enligt honom är det tre olika ansikten som använts till Rosebud - och det håller jag med honom om. Tre distinkt åtskiljda ansikten. Men vilka som har samma - där går våra åsikter isär. Det kan vara så att de dockor han haft på hand, varit gjorda med andra ansikten än de dockor jag har. Inte helt omöjligt. Nu lyckades jag inte ta en bild där alla tre ansiktena är med. Så dumt. Gör om gör rätt, som Maken säger. En annan gång. 



Två olika ansikten. Två till vänster har samma, medan tjejen till höger, hittills är den enda rosenknoppen jag har med just det ansiktet. Saknar med säkerhet en av dem alla, eventuellt två och vet inte vilket ansikte hon (de) har. A Baby Darling Roses ansikte användes senare till Heart-tvillingarna och Barbie Li'l Friends


Samma ansikte. Definitivt. Vänster NN (okänd, osäker då bilderna på de jag inte vet har för små ansikten att kunna avgöra vem de är eller få ett bra ID på dem). Höger är A Scarlet Gem Rose


Den här kvartetten har samma ansikte. Tror brunetterna är samma docka (A Baby Gold Star Rose). 


 Tjejen till höger är definitivt A Lavender Lace Rose, men vem hon till vänster är kan jag inte fastställa. Kanske de är samma docka, kanske inte. Jag saknar med säkerhet en, kanske två av Rosebud-bebisarna och hon kan vara den andra av dem. Eller så är hon, som sagt Lavender Lace. Har inte sett nog bra närbilder på den blonda jag är osäker på, för att säkert veta. Det skiljer lite i ögonfärgen och målningen på de här två, men det är inga garantier för att de INTE är samma docka. Kläderna behöver man inte bry sig så mycket om. Lavender Lace original till höger. Vänster - vet inte då jag som sagt, inte har nog bra bilder på den saknade rosenknoppen för att säkert veta. (eftertanke - skulle kanske kolla efter en märkningslapp... Mattel brukar vara bra på att märka sina kläder. *duh*)


Mer av deras ansikten kommer

Av Katti - 3 april 2014 18:00


En stor man i sina bästa år. Med rotat skägg o jättemustasch. Och långt, vitt hår. Coca Cola Santa. Det blev bara en tomte men det surrades om en serie av Colatomtar. Han är lite större än Ken, men inte med mycket. Det finns några andra tomtar jag också vill ha. Ur teveserien med I Love Lucy. 

Dockan är skapad utifrån en reklammålning från 1948. Denna finns på lockets framsida. 

Classic Edition, 1948 "Hospitality"



I Love Lucy: 


Av Katti - 3 april 2014 16:45


Det tillkommer nya dockor hela tiden. En del får en ny kropp, andra behåller kroppen men byter huvud, osv osv. Här nedan är en docka av nyare årgång. Det är trist att de bara har modellerat hår, och inget rotat! Blir mindre trassel i barnens lek - men att sen gå o hälla lim i Barbies huvuden i jämförelse... Nåja, strunt i det. 


Den nya lilla dagisungen har en kropp i hårdplast. Jag har tidigare visat upp set o dockor men här är en jämförelse med andra dockor. 


Första bilden visar den namnlösa flickan ("dagisbarnet" - DB) tillsammans med en av baby Nikki's kompisar (också namnlös, men med betydligt mycket mer personlighet!). De är lika stora. Ganska exakt lika stora. 



DB har längre ben och smalare kropp (det verkar vara ett genomgående tema bland nya dockor. Pinnsmala figurer). Armarna är snarlika, men närapå samma böj. Till skillnad mot Nikki o hennes vänner har DB en hals! Små dockor tappar ofta nacken. Se bara nedanför!

 


Båda barnen kan stå på egna ben men benvinkeln är olika. DB kan sitta utan problem. Nikki inte lika lätt med sina raka benfästen.  




DB o Nikkikompisen med Kelly: 


Kellysamlare kallar de här dockorna för NN Kelly ~ "NoNeck". De har ingen hals! Jag vet inte säkert exakt vilka Kellydockorna är men kommer så nära att jag nog kan säga att brunetten är Kayla och honungsblondinen Miranda. Kanske. De i sin tur har olika kroppar! Lit ekul, för barn är inte lika. Tyvärr försvann den här dockorna rätt snabbt. De såldes under ett par år bara, sen byttes Kelly ut mot Chelsea och de växte lite - o alla har samma kropp, med lite olika arm- o bentyper bara. 

Det kommer fler bilder av dem senare - tillsammans med alla andra barn. 


Jag har sett bilder på det där DB-plasthuvudet på en Kellykropp. Det måste ha sett underligt ut i verkliga livet! Om nu inte huvudet var större än på DB-kroppen. Miranda ovan, är ungefär lika lång som Kelly var - originalet av Kelly. Och huvudet ungefär lika stort... 

Av Katti - 3 april 2014 16:18


Ja, himmel. Mer arkivfoton. En trio långhåriga tjejer hittade fram. Dockorna idag har inte sån't här hår. Det mjuka håret man kan kamma o kamma om igen. O blir det rufsigt är det inga (större) problem att fixa till det o få det blankt o fint igen. De har ju inte längst hår av alla dockor som gjorts, för det finns det ett par dockor som slår, men de tillhör de mest populära hårleksdockorna. 


Triss i Hollywood Hair. Åtminstone till kläderna sett! Det är tre (av fyra olika, tror jag) Hollywood Hair Fashions. Alla med gulddetaljer och stjärntryck -och Mimmi Pigg-skor. Förstås. 


Glitter Hair Barbie, rödhårig. Hon har lila ögon och bångstyrig lugg. Kom med palmer i öronen! Vaddå?? Rosa palmer?? De andra två tjejerna i samma serie hade orange och ehhh.... blå? Äh, minns inte. Eller var det rödtotten som hade turkosa? Blondie hade säkert rosa, som alltid. Fanns hon i svart version? Kan inte påminna mig att jag nånsin sett nån. De kom med en flaska glitter som man skulle applicera i håret. *isch* Åsså hade de Mimmi Pigg-skor i olika färg. 


Hollywood Hair Barbie. Hennes kompanjon var Teresa. Också i blont hår. Och Ken, med stjärnor i sitt modellerade hår. Lite gay. Jo. Barbie kom i vita kläder i original. Med långa dinglande "guld"-örhängen med tre stjärnor i rad. Till dem följde en sprayflaska med färg, lila färg och stjärnformar som man höll mot håret för att måla dit stjärnor. *isch* Barbie hade guldfärgade boots. Teresa hade orange Mimmi Pigg-skor. Jao. 


Cut'n Style Barbie brunett. Hon fanns också i flera hårfärger - och svart version. I hennes låda följde det med diverse grejer, som en sax. Alltid kul att klippa dockhår. *isch* Fast i reklamen kunde håret bli långt igen för att kunna klippas en gång till. Så var det ju inte på riktigt. I nacken, under håret sitter en bit filt och i kartongen fanns det löshår med kardborre som man fäste i den där filten (eller andra delen av kardborrebandet då). Åsså kunde man klippa henne igen. Eller inte. Riktigt. De här hårförpackningarna - som fanns att köpa extra, är populära hos samlare som rotar om håret på dockor. Det är ju så långt o räcker bra till! 

Diverse hårband fanns det med och de är perfekta att använda till att reproducera Live Action Christie's hårband! Exempelvis. Cut 'n Style-dockorna hade dinglande örhängen i "guld" med svarta plattor längst ner, på den största guldplätten. O galna kläder i neonfärger. En plastig topp med glimrande prickar, och en kort o vid kjol med underkjol i tyll för volymen. O Mimmi Pigg-skor. 


Som sagt. Det finns andra dockor med längre hår. Jewel Hair Mermaid Barbie och hennes vänner, Midge, Teresa och Christie till exempel. Eller Rapunzel i ett par versioner. Rapunzel ska ju ha långt hår! 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards