Kattis Dockor

Direktlänk till inlägg 4 april 2014

små rosenknoppar

Av Katti - 4 april 2014 09:14


När jag skulle fotografera Rosebud-dockorna kikade jag samtidigt i Michael Augustyniak's bok, Thirty Years of Mattel Fashion Dolls där han har en del om Rosebud och en del om The Heart Family. Enligt honom är det tre olika ansikten som använts till Rosebud - och det håller jag med honom om. Tre distinkt åtskiljda ansikten. Men vilka som har samma - där går våra åsikter isär. Det kan vara så att de dockor han haft på hand, varit gjorda med andra ansikten än de dockor jag har. Inte helt omöjligt. Nu lyckades jag inte ta en bild där alla tre ansiktena är med. Så dumt. Gör om gör rätt, som Maken säger. En annan gång. 



Två olika ansikten. Två till vänster har samma, medan tjejen till höger, hittills är den enda rosenknoppen jag har med just det ansiktet. Saknar med säkerhet en av dem alla, eventuellt två och vet inte vilket ansikte hon (de) har. A Baby Darling Roses ansikte användes senare till Heart-tvillingarna och Barbie Li'l Friends


Samma ansikte. Definitivt. Vänster NN (okänd, osäker då bilderna på de jag inte vet har för små ansikten att kunna avgöra vem de är eller få ett bra ID på dem). Höger är A Scarlet Gem Rose


Den här kvartetten har samma ansikte. Tror brunetterna är samma docka (A Baby Gold Star Rose). 


 Tjejen till höger är definitivt A Lavender Lace Rose, men vem hon till vänster är kan jag inte fastställa. Kanske de är samma docka, kanske inte. Jag saknar med säkerhet en, kanske två av Rosebud-bebisarna och hon kan vara den andra av dem. Eller så är hon, som sagt Lavender Lace. Har inte sett nog bra närbilder på den blonda jag är osäker på, för att säkert veta. Det skiljer lite i ögonfärgen och målningen på de här två, men det är inga garantier för att de INTE är samma docka. Kläderna behöver man inte bry sig så mycket om. Lavender Lace original till höger. Vänster - vet inte då jag som sagt, inte har nog bra bilder på den saknade rosenknoppen för att säkert veta. (eftertanke - skulle kanske kolla efter en märkningslapp... Mattel brukar vara bra på att märka sina kläder. *duh*)


Mer av deras ansikten kommer

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katti - Fredag 8 mars 10:38


Det har nu gått tio år sen jag gjorde om Kattis Dolls-sajten med nya ansiktsfoton. Tio år!?! Logon säger just "Kattis Dolls 2014". Satt och tittade på ett av de nyaste inköpen och kände att jag ville samla dem, inte bara i bloggen under det röriga ko...

Av Katti - Onsdag 6 mars 20:29

Jag vet inte var namnet kommer från, men dessa går som Rainbow Groovy. Regnbågen förstår jag, men vad är groovy? Rutmönstret i den "oavslöjade" dockan? Det jag kan säga, är att jag hoppades få asiatiskan i serien, men hon verkar ha huvudrollen, med s...

Av Katti - Tisdag 20 feb 21:00

Sprang på lite bilder från förra året och en docka som jag bara köpte för att sno hennes klänning. Steffi Love Tattoo Fun. Har inte fotat mer innehåll än det nedan så hur tatueringarna ser ut har jag noll och ingen aning. Tog en närbild av henne men ...

Av Katti - Söndag 18 feb 09:28

Defa Lucy i kamelfärgad kappa. Den här damen har brunt hår. Har ännu inte fått någon bra förklaring till vad "& Misil" betyder. Det är lite dåligt dokumentation kring de här dockorna, från början en halvkass klon i dålig plast och illasittande kläder...

Av Katti - Lördag 17 feb 20:25

Det var ju det där med Defa Lucy. Dockan som fått spott o spe genom tiderna, som en kass klon i dålig plast - ofta med pinnben och fula kläder. Under förra hösten hände något, då Defa Lucy fick ett uppsving med nya kroppar och framför allt nya kläder...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards