Kattis Dockor

Alla inlägg under september 2013

Av Katti - 24 september 2013 19:15

Mickey o Vickys pappa Peter, visar här upp en kniv i miniatyr jag köpte på en marknad en gång. Den är egentligen ett smycke - ett halsband i lädderrem, men är också en fullt funktionell kniv med slipat metallblad, om än i miniatyr!  

Knivens handtag och slidan är tillverkade i ben - antagligen renhorn som en skala 1:1-kniv har - inklusive inristade detaljer. Tillome slidans överdel i läder har detaljer i skinnet.


Här syns tydligt, knivbladets slipning. 

Ser du armbandet? Det är ett litet smycke, antagligen en piercing-ring, jag hittade på gatan en gång - som blev ett perfekt armband till Peter (efter rengöring enligt konstens alla regler förstås). Tror att det är silver!  


detaljer detaljer


Min kniv för att jämföra. Min är ingen lappkniv, utan en jag fick av min svåger i födelsedagspresent en gång i tiden. Han har snidat den själv. 


Av Katti - 24 september 2013 19:00


Linda är en av mina små resedockor som varit runt världen och hälsat på. Hon har varit till Australien och Kalifornien och många andra ställen i USA. Hennes mamma BeckY har också varit ute o rest. Tröjan hon bär skvallrar om detta. Den fick hon av Wizzy efter att ha varit deltagare i ett läger hos henne - som synes 2003. Det är tio år sen! Tiden går! Bilderna är från tiden efter att hon kom hem. 


Anldningen till fotona är det de håller/har i knät. BeckY håller i en minikåsa i trä och Linda har en kniv i miniatyr i knät. Dessa små saker har försvunnit sedan bilderna togs. De ligger nånstans bland alla saker på vinden men jag har ännu inte hittat dem. 


Kåsan har tillome små hål för fingarna i handtaget! Ett litet extra hål i överkanten vittnar om att kåsan har en annan funktion - det är en smyckesdetalj. Ett par örhängen jag köpte en gång. Kniven likaså. 

Kniven är riktig! Man kan ta den ur slidan och den har ett litet metallblad. Slidan är gjord i trä med läderöverdel - som knivar i mänsklig storlek! Fascinerande! 


Av Katti - 23 september 2013 12:26


Farmor eller mormor i Happy Family Neighborhood fick ett nytt ansikte, tillika kropp! Hon introducerades i ett set tillsammans med maken och ett kök där hon bakar bullar. I ett andra set kom hon ensam med presenter till barnbarnet Nikkis ettårsdag. Till skillnad mot Heart Family Grandma har hon målade rynkor. Hennes hår är rotat i en hasselnötsbrun nyans med grå slingor. 
Märkt i nacken

Happy Family Grandma
Copyrightår: 2003


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

B9880 Happy Family Grandma's Kitchen set, 2003

 

B7960 Happy Family Grandma, 2004


Ansiktslista


Av Katti - 23 september 2013 12:12


Jag har ju bara ena halvan av setet med Tim och Faith men en hel del andra par-set har jag i kartong. Här är några helt olika. 


Det första setet inköptes mest för Kens skull. Speed Racer själv. Tie-in med filmen. Hans tjej Trixie är en jättebonus för mig som en gång samlat Midge/Diva. En brunett skönhet med kort frisyr och lackröda läppar - och med små, söta rosetter i håret. Hon är ljuvlig! Kolla hennes rosa kikare! 

Ken är lite speciell men inte helt ovanlig. Däremot är jag lite emot hans schimpanskropp. Den gamla gymnastkroppen, fast något omgjord sen dess, med långa armar o lika hysteriskt långa ben o platta fötter. Annars är han snygg! 

Speed Racer


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 


En av de absolut snyggaste Kendockorna någonsin, är den här Harley Ken. O mer är att han har artikulerad kropp! O inte samma som killen ovan utan Model-kroppen, dessutom med rörliga handleder. Plus plus plus. För honom får de alla poäng jag kan ge. Han har också en tatuering på armen. Snygga skinnbrallor o en grå tröja. Allt är på plussidan! 

Barbie är också lite annorlunda än "vanligt" då hon har Aphrodites ansikte. Inte Mackie eller Superstar som de tidigare HD-seten haft. Tummen upp för det! Lite retro frisyr med sotiga ögon. Snygg. 

Harley Davidson Barbie & Ken


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 

 

En annan übersnygg Ken är Tango Ken. Mörk. Mystisk. Mörkt bruna ögon. Men tyvärr med gymnastkroppen. Fast det är ju "första gången Barbie och Ken är poserade på ett sån dramatiskt sätt" så han behöver en rörlig kropp. Tyvärr var det den enda de hade att tillgå då... Barbie har en ros i munnen - bokstavligen. Hon har ett, för den här utgåvan nytt ansikte, Tango (*duh*). 

Tango Barbie & Ken

Av Katti - 23 september 2013 12:00


Det ryktades att Tim McGraw o hans fru - som enligt samma rykten inte hade det Faith in honom som hennes namn antyder - skulle separera. På väg downHill.... Jag vet varför! Vem kan motstå vackra Kayla? 



Han är så jäkla snygg!! Den här killen har de lyckats med. 



Av Katti - 22 september 2013 17:06


Jag hittade en låda med lite babydockor när jag plockade i annat och jag hällde ut dem på köksbordet för att identifiera o fotografera dem. Det var mina babysitter-bebisar och Krissy m fl. Bland dem låg den här babyn, antagligen en Steffie Love bebis från Simba Toys. Jag plockade upp dockorna o funderade vad det var som låg på bordet. Tog upp den här o POUF så hade jag håret i handen. Det var så torrt osh skört att det helt enkelt föll av! Man kan se att roten sitter kvar i hålen än men det som var utanför skalpen bara ramlade av. Mattel har mig veterligen aldrig haft så dålig kvalitet på sitt dockhår, även om det också kan torka och bli väldigt skört - det händer dock oftast med hårleksdockor. 





Babyn är väldigt söt! Fast inte så fin utan håret. 


Av Katti - 22 september 2013 16:18


Några av mina favvodockor, Kitty med tvillingbrorsan Ronny och Mickey med sin lillasyster Vicky "hänger" lite. "Rotting"-möblerna kommer från Indiska, sen några år tillbaka och är gjorda i metall. Det är dockskåpsmöbler som ska passa de vanliga dockskåpen men de känns lite större än den vanliga "Lundby"-skalan o passar Kelly med vänner rätt bra. Eller som här, Kitty med vänner. Lite snajsiga klubbmöbler. Eller kojmöbler om man så vill. 




O grabbarna kan förstås inte sitta still....  

 Vicky tycker att Mickey ska ta ner foten... "Sitt ordentligt!"

Nåja, Boys will be boys. 

Av Katti - 22 september 2013 15:00


En gammal bild igen... 


De flesta av de här ligger nerpackade i flyttkartonger idag. Turt man har foton så man kan njuta av sina gamla displayer ibland! Inte alls lika kul som att ha dem omkring sig o studera dem på hand, men jag har alltid fotat allting på ett eller annat sätt så det är väl därigenom jag upplever största delen av min samling. 


Har alltid varit ett fan av Disney's filmer. Eller åmtinstone fram till de blev helt digitaliserade. Gamla godingar som Snövit och Törnrosa. Skönheten och odjuret som blev en av de sista filmerna gjord the old fashined way, men med digital uppdatering för bättre upplevelse (den berömda balscenen). Dockor har ju alltid varit tie-in. Eller "alltid"... Mattel fick rättigheterna till att göra Disneys filmkaraktärer nån gång på nittiotalet. Den lilla sjöjungfrun gjordes från början av Tyco men Mattel gjorde så småningom både en och två versioner av Ariel. Tycos version var kort, som Ariel är, medan Mattels docka är den standardstora 31-centimeters Barbie-modellen. Nåväl. Ingen av dem står i den här hyllan.


 Disney och sago-Kellys. 

De ni ser är:  

~ Mulan och "hennes" kapten, Li Shang (fast de syns ju knappt). 

~ Megara från Herkules - som har en alldeles egen historia som jag berättar nån annan gång. 

~ Esmeralda från Ringaren i Notre Dame. 

~ Spirit of Love Gift Set med Pocahontas och John Smith. Min syster köpte det här setet i Grekland en gång i tiden!  

~ Together in Parisa Anya, tillverkad av Galoob. Från filmen om Anastacia av 20th Century Fox. Tecknare från Disney gick över till Fox Animation Studios och skapade bland annat filmen om den ryska tsararvingen. 

~ Snövit. 

Kellydockorna: 

~ Raggedy Anne & Andy, som ju är en amerikansk sagoklassiker om ett par trasdockor. Storybook Favorites I

~ Hans & Greta. Storybook Favorites II. 

~ Mickey & Minnie Mouse. En kanadensisk version. Eller en amerikansk med canadensisk klisterlapp! Canadickerna vill ju gärna ha sina boxar tvåspråkiga, med både engelska och franska. Dockorna är speciella då de har svarta kroppar och ansiktena har påmålade svarta nosar. 

~ Guldlock & De tre björnarna. Storybook Favorites III. 

~ Rödluvan & Vargen, Storybook Favorites IV. 

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards