Kattis Dockor

Alla inlägg den 21 september 2013

Av Katti - 21 september 2013 22:20


Lek med Barbie. Spiel mit Barbie. Jag antar att hon haft nåt annat namn även om de flesta noterade och diarieförda dockorna varit just Spiel mit Barbie. Dvs den tyska versionen. Det som funnits i Tyskland har lika ofta funnits i andra delar av Europa. Eftersom jag sett henne vid flera tillfällen och har tre stycken själv antar jag att hon måste ha sålts även i Sverige. Under vilket namn vet jag inte! 


Min senaste är jättefin med tjockt och blankt hår. Hon kräver fortfarande ett bad o lite fix innan hon är helt up to date men hon har i alla fall sin originalbaddräkt. Den köpte jag på sidan om. Tur att jag fick tag i båda! Var lite jobb att få på den med hennes lite kladdiga ben. Det är plasten i sig som är "kladdig". Inte bokstavligen men det är lite annat material i de gamla benen än av senare modell. 

Barbie har Staceys ansikte men det är ändå en jätteskillnad på den här och den vanliga stranddockan - Malibu Barbie. Framför allt skiljer sminkningen. Spiel mit Barbie har smalare ögon och ofta är huvudet något mindre, i hårdare plast. Rosiga, vackra kinder :) Hon har också korallfärgade läppar. Malibu Barbies är mer "naturliga", mer åt ljus aprikos i färgen. 

Av Katti - 21 september 2013 22:12


Totalt kaos. Fast ändå inte. När jag var på vinden o fotade tidigare tog jag ett par bilder på lådorna. Så här ser min docksamling ut! Spännande va? Eller inte. Hopplöst när man ska hitta nåt speciellt. Skolådorna innehåller lösa dockor o bakom dem står det ett par travar med andra skokartonger med kläder. Lite jobbigt när man ska ha fram nåt därifrån... Har köpt lite nya lådor för att försöka reda nån ordning i kaoset med kartonger av olika slag o modell o storlek, men det gäller bara att hitta tiden och platsen att ta itu med eländet ;) 


  

 Ja, jisses.... 


Av Katti - 21 september 2013 21:26


Hahahahahaha! I am slowly dying here. I decided to install a translator to the blog and it tries hard to make a correct translation of the contents. Doesn't work that great. 

I have been thinking of doing this blog in English from the start but eventually decided to go with my native tounge so therefor it is all in Swedish. I actually opened a second blog (under my old site name - with this provider) at the same time I decided to do this one but I just couldn't get myself to do the typing twice so I stuck with the Swedish. 

To make it slightly easier I wanted a translator on the blog for you to pick and choose any language you want to read it in but with that said.... It's hilariously wroooong! Straight forward translations never work but I at least hope, you get the meaning of whatever I have blogged about. Since I am also the Queen of Typo, some translations just gets lost. Lost in Translation. Nah, that was a movie with no doll connection whatsoever... 

Soooo.... That's it for now of my English babble. I hope to get my site back in business in a not-so-far-away future. Probably within this Millennia anwyay. I need to buy some new programs and I have a gazillion other things on the schedule before I can get to that - so for now you are sooooo stuck with google and their hideous online translation service and don't shoot the messenger - or the one trying to get the message out there. 

♥♥♥

Av Katti - 21 september 2013 20:43


American Stories Collection var en serie dockor som beskrev en del av den amerikanska historien. Nybyggare o indianer. Eftersom indianer är en av de docktyper jag samlar på (alla dockor med folkdräkter, regions-dräkter osv) ville jag naturligtvis ha indianerna ur den här serien. De andra dockorna bryr jag mig inte så mycket om. De är sex till, så totalt åtta dockor i serien men som sagt, indianerna är de enda jag egentligen är intresserad av. 


Den första var en docka i brun klädesdräkt. Hon hade en babypojke med sig och en sagobok om Baby Blue Feather. Passande nog har babypojken en blå fjäder i pannbandet. Han är enligt texten på baksidan, Barbies kusin. 


 


Den andra indianen i serien hade blå dräkt på sig och berättade sagor om djur för sin lillasyster Little Cloud. Hon har varit lite svårare att få tag i men till slut har de flyttat in hos mig och pryder nu sin plats tillsammans med de andra indianerna! 


 


American Indian Barbie med Superstar Barbies ansikte


Kusin Baby Blue Feather gjordes med Heart Family babys ansikte från 1985. 


American Indian Barbie II fick Teresas ansikte. 


Barbies lillasyster Little Cloud gjordes med babysitter babyns ansikte från 1993 och hon hade en rotad tofs av hår på huvudet.  


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards