Kattis Dockor

Alla inlägg under augusti 2013

Av Katti - 15 augusti 2013 23:45


Barbie fick ett par tvillingsyskon till efter Skipper. Tutti och Todd dök plötsligt upp i mitten av sextiotalet. De gjordes med helgjuten gummikropp, i vilken det satt en ståltråd för att man skulle kunna posera dockorna. Den här tråden ärgade ofta och gav upphov till blå fläckar på armar och ben - som aldrig går bort. De påminner om Liddle Kiddles på olika sätt men är lite större. Dockorna har ingen årsmärkning på huvudena. Dock sitter det en märkning inuti halsöppningen: ©Mattel Inc. 


Tutti

Copyrightår: 


#8128 Tutti, från Europa


Sundae Treat Tutti, 1965


Sundae Treat Tutti, 1965


#3350 Tutti, 1965


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Samma ansikte som sin tvillingsyster men Todd hade bruna ögon. 


 Todd från Europa, sjuttiotal


Sundae Treat Todd, 1965


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Det fanns även tre andra små dockor som delade kropp med Tutti men jag har ingen av dem. Den svarta Nan hade också samma ansikte som Tutti och Todd. De andra delade huvuden med ett par Liddle Kiddles. 


 Pretty Pairs, Lori'n Rori, Nan'n Fran, Angie'n Tangie

saxat ur en booklet från sjuttiotalet


Ansiktslista

Av Katti - 15 augusti 2013 14:56


Ett annat land som tillverkar och säljer egna dockor är Indien. LEO Company har under många år haft licens att tillverka Barbiedockor och det har gjorts en hel del under alla år. Mest eftersökta är dockorna från nittiotalet och de renderar stora pengar på eBay idag. En kompis till mig hade åtminstone två av dem som en vän till henne köpte på sin resa till Indien. Jag fick också vara med på ett hörn och fick två dockor i sari. Här är ett nytt set med Ken och Barbie. Det är debut för Ken i indisk folkdräkt. I alla fall i de indiska dockserierna. Han fanns kanske i de indonesiska serierna men jag vet inte. 


Barbie in India, Barbie & Ken Gift pack. 

Stort o fint "fönster" i boxen visar nästan hela deras fina dräkter, i turkost, lila och guld. Ken finns i ensam utgåva och där har han samma dräkt på sig. Barbie varierar däremot i sina singelboxar och ingen av dem har denna färgrika sari. 


Barbie har bruna ögon i två färger och vita highlights i iris. Djupt röda läppar och förstås kastmärke i pannan. Hennes ansikte är Generation Girl, tack-o-lov och inte ett av de nya ballonghuvudena från Fashionistasserien. 


Ken har det ovanliga och sällan använda orientaliska ansiktet. En man från "Fjärran Östern". Snygg med mörkt hår och bruna ögon. 


Åsså dockorna utan ytterkartongens "glas" i vägen. De har väldigt läckra färger i sina dräkter! 

Av Katti - 15 augusti 2013 14:29


Barbie har en japansk vän vid namn Reina. Barbies japanska BFF. Best Friends Forever. Reina såldes bara i Japan och har stått länge på min önskelista då Steffie alltid varit min favorit av alla ansikten. Med Internet och eBay har världen kommit så mycket närmare och jag fick slutligen tag i henne. Priserna varierar enormt på de här dockorna. Min tillhörde inte de billigaste, det jag jag tillstå, men var å andra sidan inte en av de dyraste heller. Jag är nöjd. 


 

Klädd i skoluniform. Skotskrutig kjol och marinblå blazer till. Vita sockar o svarta skor. Och en mobil i handen! Teknik ska det vara om det handlar om Japan. 


Reina har som sagt var, Steffies ansikte och det långa bruna håret uppsatt i två höga råttsvansar. 


 Hennes ögon är fantastiska! Kolla målningen på dem! Det är långt från dagens alla-är-likadana-med-stickers-ögon det. Reina har "levande" ögon med färger i blått o brunt. Åsså Steffies söta plutmun målan i en hallonröd färg. Vad finns inte att gilla med henne? 


Av Katti - 13 augusti 2013 17:46

En av två pyjamastjejer, båda med Steffies ansikte. Paul Frank är en amerikansk artist och designer och den lilla apan Julius, är ett av hans signum. Kartongen är kul med sin husdesign! Fast det är klart. Ett hus ingår ju i PF-loggan. 



Det finns två versioner av Paul Frank Barbie. Den här, klädd i blått är vanligare än versionen i röd pyjamas. Vad de har gemensamt är Paul Franktrycket med apan - och förstås Steffies ansikte med blå ögon och hästsvans. Dockorna är annars gjorda med Model Musekroppen med böjbara leder, den sk Pivotal-kroppen. Allt för att kunna posera så fint som möjligt i kartongerna - eller utanför boxen för den som så önskar. O önskar. Det gör jag. Jag önskar mig den röda pyjamasdockan. 

 

  

Den här söta tjejen var ett stort äventyr att få hem. Någon postade en länk till henne på facebook och jag drog iväg o köpte henne, rakt av. Hon hade ett lägre startpris men jag tyckte att de $15 - eller vad det nu var - i mellanskillnad inte gjorde nåt. Säljaren skickade henne. Frid o fröjd. När hon så anlände min post skickade brevbäraren ut en avi om stort brev. Dottern skulle hämta ut det vid tillfälle för jag var upptagen med jobb. Dagar passerade. Tiden gick. Så flyttade dottern hemifrån och i städningen hittade hon en postavi. Oops. Nu handlade det inte om månader utan några veckor. Hur som haver. Paketet var borta. Fanns inte o jag var på väg ut på semester. Fanns inte en chans att göra nåt åt saken. Posten forskade lite men insåg att det hade gått tillbaks till avsändaren. Tur att det satt en sån på då... Inte alltid det gör det. Jag kom dit jag skulle, på min semester och mailade säljaren. Hon hade inte sett försändelsen. Aj då. Avvaktade ett tag. Så en dag damp det ner ett mail i inboxen. Paketet hade återvänt till henne. Yay! Åtminstone var det då där det (inte) skulle. Jaha. Hur gör vi nu då? Hon stoppade sonika paketet på brevlådan igen o bjöd på frakten då jag köpte den direkt! Va? Finns det såna människor?!? När dockan så äntligen kom i min ägo hade tyvärr möjligheten att ge henne omdöme försvunnit (det är två månaders gräns på det) så jag kunde inte berätta hur fantastisk hon var. Mailade henne i alla fall o berättade det. 

Av Katti - 13 augusti 2013 16:34


Det sista jag ser innan jag somnar. Om det är ljust nog i rummet.... 



Av Katti - 12 augusti 2013 23:09


Barbie kunde prata igen! Med en knapp i ryggen sa hon några fraser och en av de mest kända var "Math is hard", Matte är svårt. Svammel. Hon pratade engelska, tyska, franska och några till språk, beroende på var hon såldes. I Sverige fanns hon inte alls. Jag har en grekisk Teen Talk i kartong som min syster köpte när hon var i Grekland en sommar och en amerikansk som inte talar längre. Batterierna är slut. Kanske ska försöka skaffa nya? 

Märkningen sitter i nacken. 

Teen Talk Barbie

Copyrightår: 1991

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


 Teen Talk Barbie, 1991, blond med grekiskt tal


Teen Talk Barbie, 1991, kastanjebrunett 


Det fanns ytterligare (åtminstone) ett par dockor från samma tid med det här ansiktet: Rappin' Rockin Barbie och Bath Magic Barbie. 

3248 Rappin' Rockin' Barbie, 1991


Ansiktslista

Av Katti - 12 augusti 2013 20:01


Model of the Moment Marisa var en av tre tjejer med den nya Model Muse-kroppen. Modellkroppen. Marisa med det latinska namnet kommer från Brasilien, enligt hennes agentur. Det finns två dockor med detta ansikte, båda är MotM Marisa; Pretty Young Thing 2004 och Beach Baby 2005. 

Märkningen sitter i nacken. 

Marisa

Copyrightår: 2003


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


C3821 Model of the Moment, Pretty Young Thing Marisa, 2004


Ansiktslista

Av Katti - 12 augusti 2013 19:32


Hittade lite fler bilder på backupskivorna. Ett par riktiga divor har fått en ny divan att vila sig på. 





 Fötterna hänger lite utanför... 

 För människosize är det väl dalmatinermönstrat men för divorna i bild blir det väl mer komönster! 

Divanen är ett smyckeskrin!

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards