Kattis Dockor

Alla inlägg den 29 augusti 2013

Av Katti - 29 augusti 2013 20:00

Nu är ju inte fallet så. Ebenholst är ett väldigt svart träslag. Jag hittade en gammal bild jag tog för en massa år sedan. Höll båda dockorna i handen och skulle bestämma vilken av dem jag ville köpa. Tog givetvis fel docka. Såhär, med en titt i backspegeln... Då var jag ute efter ansikten o hade redan en Christie med Steffiefacet. Visste ju att Ebony Christie endast såldes i Europa men tyckte att en svart Barbie, den första svarta Barbiedockan, alltså Black Barbie, från USA skulle vara svårare att få tag i. Dumt. Dumt. Mycket dumt. Ebony Christie är ju i princip omöjlig att få tag i idag. I kartong alltså. Europeiska dockor och utgåvor överhuvudtaget, är relativt svåra att hitta o hittar man nån är de dyra för att de är "svåra" att hitta, vilket är ett amerikanskt mått. De är inte ovanliga på något sätt, bara mer svårtillgängliga för att samlare i Europa har en annan bakgrund. 

Black Barbie ser man nu och då i kartong på eBay, men försök hitta en Ebony Christie! Jag har köpt nån lös "black barbie" som lika gärna kan vara, just Ebony Christie, då det varit från en europé men det syns ju inte! Kartongen är det enda som kan identifiera henne. Det är ju exakt samma docka. Hur dum får man bli? Det var sååå nära att jag faktiskt hade köpt Christie i stället. Fick ju välja. 


Ebony Christie vs Black Barbie

båda märkta #1293, 1980

Av Katti - 29 augusti 2013 19:12

Ja, det heter ju inte så. Jag köpte en lot med lösa dockor i allsköns olika kläder och en lot med kläder. Insåg att en av dockorna var Fabulous Fur Barbie och att den blå, glittriga dräkten i klädloten tillhörde henne. Antagligen skorna också. Har inte dubbelkollat om setet kom med pumps eller straps men jag tror pumps, då det är en senare SuperStar Era. För ett långt tag sen köpte jag även pälsen till den här dockan, vilket jag insåg efter att jag fått hem den och undersökte den, så sjutton vet om hon inte är komplett nu? Måste bara leta fram pälsen. Nah, saknar hennes bälte förstås. Såna har ju alltid en förmåga att försvinna. 

Hennes hår behöver fixas till men det får bli en senare fråga - som det mesta annat. Har inte tid! 


#7093, Fabulous Fur Barbie, 1983



Jag har två Fab Fur (minst) och här är en närbild av den andra: 

 Hennes iris är målad i två färger som strålar ut från pupillen. 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards