Kattis Dockor

Alla inlägg den 27 augusti 2013

Av Katti - 27 augusti 2013 09:26


Jag snubblade över Barbie från Andalusien på eBay för ett tag sen. Var inte alls ute efter henne men hon var så billig så jag slog till. Hon såldes antagligen bara i Spanien, eller latinska delar av världen, när det begav sig och i begränsad upplaga. Pepe Jiménez har designat henne.  



El traje de faralaes, den andalusiska flamencoklänningen så typisk för regionen med volanger och prickar i härliga färger, ofta i just vitt, rött och grönt i både kjol och ärmar. Klänningen härstammar från zigenarna. 

 

På baksidan står en hel del om hennes bakgrund och flamencon, enbart tryckt på spanska.


Andalucía Barbie har Superstar-ansiktet med fina bruna ögon och mörkt hår.

 

Andalucía Barbie, 15758, 1996

Av Katti - 27 augusti 2013 09:06


Jag fick en fråga en gång hur Big Jim står sig i förhållande till Ken. Big Jim, som är en mindre kille, har en hel del tillbehör och lekset som är likadana som Barbies. Exempel på detta är de arktiska slädhundarna (Snöprinsessa) och hans häst från sjuttiotalet (Barbies Dancer). Hästen finns i olika färger både till Big Jim och Barbie.

Då jag fick hem en naken Sport'n Shave Ken som har snarlika armar, tog jag fram min Big Jack o strippade honom till hans målade boxers o tog några jämförelsebilder. 


De har samma axelvidd och ungefär lika bred bröstkorg. Armarna är lika långa! Händerna är ungefär lika stora (betyder det att Jack packs more? - äh det var stora fötter - stor... a skor). Big Jack har smalare midja. Och givetvis kortare ben och överkropp. Men, han har lika biffiga lår och vader som Ken! Kanske kortbyxor kan bytas dem emellan? O kortärmade tröjor? Om de inte är för korta. Brottarlinnen....

Ken har bredare hals och större huvud. 


En annan killmodell (Ken 1968 med Superstar-armar) i jämförelse:

M.C Hammer och Big Jack


M.C Hammer (1968 Ken) kontra Big Jack 


Basics Ken kontra Big Jack


Önskar att jag kunde hitta mina Big Jim- och Teresa-foton! Min Big Jim kampar ju ihop med Hollywood Hair Teresa. Ett något udda par :) 


Åsså nåt helt annat.

 

Det är skillnad på rörlighet och rörlighet... "Ken" (Fashionistas Ryan) har böjbara knän, armbågar och hand-leder. GI Joe har lite fler rörliga leder.... 

Fast det är klart. Ken är mest en klädhängare. G.I Joe är ju en action man ut i fingerspetsarna. Han ska ju kunna sättas o ställas hur som helst! 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards