Kattis Dockor

Alla inlägg under maj 2013

Av Katti - 4 maj 2013 18:28


Barbies yngsta syskon. Nu pratar vi sextiotal. Tvillingarna Tutti och Todd. Familjen Roberts har ändrats genom åren. Tutti och Todd försvann för att så småningom ersättas av tvillingarna Stacie och Todd. Idag finns bara Stacie kvar. 


Tutti och Todd gjöts helt i gummiliknande plast - kropp i ett helt stycke med ett löst huvud. Inuti dockorna finns en metalltråd som ska ge dockorna lite stadga och även kunna användas till att böja armar och ben. Den här tråden har ofta orsakat blå eller gröna fläckar i plasten då den gått av eller bara rostat inuti. Rosten blöder ut i gummit och färgar in på samma sätt som gamla örhängen gör på gamla Barbiedockor. 


Sundae Treat, 1966-1968 


Tutti och Todd tillbringar en eftermiddag i finkläder på ett kafé med en varsin glassdrink. De saknar tyvärr sina strumpor och skor (Tutti ska ha vita strumpor och röda skor och Todd blå sockar o vita skor) och Todds byxor behöver en bättre resår men annars är de i rätt gott skick. Tutti ska också ha en rosett i samma färg som klänningens band och rosett har. Det är ju lätt fixat. 


 Samma ansikte har de, som tvillingar bör. Todd har dock bruna ögon och Tutti de vanliga Robertsturkosblå. 

Av Katti - 3 maj 2013 23:25


O apropå Paula o Texas. Här är en tjej med riktigt texashår. Mycket, mycket, mycket hår är det! Style Magic Whitney. Ännu en vacker Steffietjej. Kartongen är bara skit men än så länge får den tjäna som skydd åt henne. Ser ut som om det är en kanadensisk utgåva då det är tryckt både franska och engelska på den. Europeiska dockor hade även tyska och spanska - då. Idag kryllar det av språk överallt på kartongen, för de ickeamerikanska utgåvorna.  


 


Magisk hårstil ja. Det följer med en locktång o en massa andra hårlekspryttlar så man ska kunna fixa o trixa med hennes hår. Klänningen hon har på sig är bara en "enaxlad" baddräkt med två scrunchies, eller hårsnoddar då. De var ju überpopulära i mitten/slutet av åttiotalet - liksom hennes enorma hårsvall. Då såg alla tjejer i världen ut som Miss Texasaspiranter. Nåja, västvärlden i alla fall.

 

Av Katti - 3 maj 2013 23:06


Det är som en väv av guld. Drömmen om den vackra Christie. Äntligen har jag fått hem min efterlängtade Christie i kartong. Jag köpte en på eBay en gång i tiden och hade henne levererad till en kompis i Texas. Där låg hon i garderoben hos Paula tillsammans med några Kellydockor och bland annat X-Files Barbie o Ken - som en av hennes döttrar fick tag i o slet i för att leka med, så Paula fick skrämselhicka. Hur som helst tog det en evinnerlig tid för oss att samla ihop pengar till deras flygbiljetter så de blev liggande i hennes garderob. Efter ett tag började de bygga på ett nytt hus för att så småningom kunna flytta från trailerhuset de bodde i. Då kom Katrina - eller nån av hennes systrar. Minns inte exakt vilket år det var. Den där orkanen tog med sig Paulas gamla trailerhus och med det allt som för tillfället var undanstuffat i väntan på flytt in i nya huset. O mina dockor. Jag kan bara hoppas att dockorna gjorde nån liten flicka glad om de nånsin kom fram ur gyttja och "debris". Men nu har jag köpt henne igen. Golden Dreams Christie. Min heliga graal. 




Golden Dreams-dockorna finns i flera varianter. Christie jag fick tag i har samma tyg i de lösa ärmarna som är i hennes ytterkjol. Andra har "handskar" i samma kopparlamé som dressen under kjolen. Jag vill minnas att dockan som försvann hade kopparhandskar. 


Underbart vacker med sitt mörkbruna hår och kopparfärgade slingor.

Av Katti - 3 maj 2013 16:51


Candi var före Barbie att bära underkläder i speciella Lingerie-serier :) Candi Secrets hette serien och jag köpte två tjejer med "skandinaviska" ansikten. Den ena kallades dansk och den andra svensk. Hur de representerar just dessa länder vet jag inte. 


  

 

Danish   |   Swedish 

Av Katti - 3 maj 2013 14:30

Jag har bara Rosalie ännu. Väntar på Emmet (som så småningom kommer med Carlisle och Esme). Hon får klara sig själv så länge. 


 


Rosalie har lätt öppen mun (Mattel kallar själva den här för "Mackie Open Mouth"). 

Av Katti - 2 maj 2013 10:15


Ännu en vacker asiatisk tjej. Hennes ögonskugga är lite vild o galen i turkost o lila, med knallröda läppar men det passar henne! Minns inte om de här kom i fler färger men min tjej har en enkelt skuren turkos satinklänning med kinakrage. Hon kom med stora guldörhängen som jag var tvungen att plocka ur hennes öron, för både öron och kind har blivit missfärgad av metallen. Korpsvart hår och turkos ögon. Så läcker! 



Man kan ana en rand på kinden där örhänget legat emot. Trist med metall som ärgar och färgar av sig på plasten. Det är omöjligt att få bort det sedan. Men hon har fantastiskt läckra ögon! 

Av Katti - 1 maj 2013 21:58

Alice Cullen kom som docka i samband med filmen Twilight Eclipse. Jasper kom senare och hans kartong har underligt nog ingen filmreferens. Alla mina bilder av Alice är ur fokus av nån anledning men jag har inte hunnit fota om henne än. Nya bilder här


 


 


Alice gjordes med Laras ansikte och de har fångat henne rätt bra! 
(även om inte jag gjorde det..!)


 Jasper ser helt galen ut. Han har annars samma ansikte som Edward. 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14
15
16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards