Kattis Dockor

Alla inlägg den 7 maj 2013

Av Katti - 7 maj 2013 14:45


Paul David hade en hel del Candidockor, skapade bara för hans butik. MiKelman stod bakom många av dem - och en del av orsakerna till PDs exklusiva MM-dockor är ju att de två bott ihop i tjugo år. Här är en PD special Christmas Candi från 1977. Sweden med korpsvart hår, vackra blå ögon och julröda läppar. 


Jag hade en korrespondens via mail med MiKelman om mönster till klänningen. Han skulle skicka det men hittade inte mönstret och det blev aldrig av. Lite synd. Hade varit kul att ha ett MiKelmanmönster direkt från källan. Han var stor, då i slutet av nittotalet, som skribent i Barbie Bazaar mm. Idag har han väl klivit tillbaks en bra bit i kändisleden efter att Barbies egna designers blivit megakändisar - och Integrity tagit över en stor del av samlarmarknaden. Candi syns knappt. 



 


Locket till kartongen visar en blond docka med blå tulpanklänning. Hon var vanligare än den röda raven. 

  

 Candi's smycken ligger i en liten påse på sidan om. BRA! 


Av Katti - 7 maj 2013 13:34


Jag har alltid varit svag för rött hår. Älskar dockor med rött hår. Har alltid velat ha en ponytail men min ekonomi har inte tillåtit detta. O dessutom har jag haft en rödhårig ponytail högt på min önskelista. Nu har jag två. Och en röd bubbla. Och en röd swirl. Eller titian som de kallas i samlarsammanhang. Färgen alltså. Jag kan för lite om gamla hästsvansar för att rakt ut kunna säga vilken ordningsnummer de har men skulle tippa vilt att det är en av de senare versionerna, dvs #6. PT #3 är näst efter #1 de mest eftertraktade då deras ögonskugga skiljer sig markant från övriga. Femmorna o sexorna är vanligare förekommande. Betydligt vanligare. Dock är fortfarande rödtottarna minst i antal.


Ponytail


Ponytail


Swirl ponytail med något torrt och sprött hår i svansen. Den är väldigt tunn. Syns inte här :) Hennes hår går i en gyllene röd ton och bilden visar inte dess rätta färg. Det är mer "strawberry blonde". 


Swirl Ponytail


En titian Bubble Cut med påmålade läppar. Det finns nog inte en bubbla med den där ljuvliga bubbelgumrosa färgen. Dessutom är den kladdig. Ögonskuggan är också påbättrad. Dock är jag begeistrad i henne så det gör mig inte så mycket. Problemet med det är om man vill sälja vidare. Har ingen bakgrund att lämna ut och det kan ta ner värdet. Inte för att jag bryr mig om värden (eller för den delen kan så jäkla mycket om det) men för samlare är det viktiga saker. Ommålad? Original?


Bubble Cut 


Vad alla de här tjejerna har gemensamt, förutom sitt mer eller mindre röda hår, är ansiktet. Det här är Barbies originalansikte från 1958. De kan skilja sig något i bredden, då formarna antogs blir slitna med åren och tänjdes ut men förutom det är de likadana som de allra första PT#1. Som inte fanns med rött hår. 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14
15
16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards